محاکات

این چنین ساکنِ روان که منم

محاکات

این چنین ساکنِ روان که منم

  • ۱
  • ۰

علم‌بیزاری

پاس زیادی از شب گذشته است و من درگیر تکمیل پروپوزال یک طرح تحقیقاتی بودم. درباره ویژگی های روانشناختی افراد مقاوم و مردد نسبت به واکسن.

بار دیگر مشمئز شدم از مدل و فرایند علمی. نگاه چارچوبی و غیرانسانی به انسان. انگار دارند حیوان خانگی را بررسی می کنند. 

در تمام مقالات خارجی نتایج نشان می دهد که بیشتر آنان که واکسن نمی زنند زن اند، از طبقه پایین مالی، با سطح تحصیلات پایین و ویزگی های شخصیتی غیر طبیعی و غیر سالم. شبیه نتایج همه اختلال ها. شبیه نتایج همه پژوهش ها. یک عده زن و فقیر و بی سواد و ناسالم وجود دارند که حامل امراض اجتماعی اند وگرنه که سرمایه دارها خوب و سالمند!

احساس می کنم این علم حاکم بر دنیا به معنای کامل لهو و لعب است. یک بازی که ما هم بازیگرانش هستیم. راه فراری هست؟ سنجش دانش وقتی بر اساس تعداد مقاله است، راه فراری هست؟

"پژوهش ها در بریتانیا و ایتالیا نشان می دهد که..." هیچ از خودم خوشم نمی آید وقتی این خزعبلات را می نویسم.

پ.ن: من به واکسن اعتقاد دارم و واکسن زده ام. لکن درک عمیق انسانی لازم است که چرا کسی واکسن نمی زند و نمی خواهد بزند. 

  • ۰۰/۰۹/۲۱
  • فاطمه امیرخانی

نظرات (۹)

باریکلا! وقتی اینجوریه، با چه دلی میرین دکتری؟ هر چه بیشتر در این فضا بودن، یکی شدن با محیط رو در پی نداره؟ در بهترین حالت در دل دشمن و در عمل همراه

پاسخ:
با دلی خونین و چشمی اشک بار :)
نهایتا این کرسی‌های دانش رو باید یکی از دست این فضای غالب بگیره‌. من تلاشمو میکنم برسم به نقطه‌ای که برای حرفم تره خرد کنن، که زورم برسه بزنم زیر میز. 
اما سوال بعدی اینه که فکر کردی دست از سرت برمیدارن؟ مثلا هیات علمی بشی میتونی ایده‌های خودتو بدی؟ جوابی که همه میدن، اینه که نه. تو تاب و توان تحملشون رو نداری. ولی من میگم تهش اینه که نمیشه، اما ارزش جنگیدن داره‌.
  • دچارِ فیش‌نگار
  • س. واکسن هراسی نتیجه ی جهل پراکنی و علاقه به گذشته است ربطی به درک عمیق انسانی گمون نکنم داشته باشه.

    پاسخ:
    بله، دلیلش اینه و اصلا خیلی دلایل دیگه 
    اما انسانی نگاه کردن اینطوریه به نظرم: اونها آدمند، اختیار دارند، تصمیمشون ممکنه درست باشه. جاهل دونستنشون کارو حل نمیکنه. همونقدر اون آدم استدلالش براش محترمه که من و شما. نگاه از بالا به پایین اگر بکنیم، اینطور میشه که شما نفهمیدی، شما پرخاشگری، شما خودخواهی که به تصمیم جهانی تن نمیدی. ولی مثلا از کجا معلوم گسی که به تصمیم جهانی تن نمیده، اتفاقا آدم سالم تری نباشه به لحاظ روانی. آدم شجاع تر و باعزت نفس بیشتری نباشه.
    توی یه پستی درباره اعتدال و عدالت، نوشتم که نرمالایز کردن، آسیب میزنه به شناخت ما از انسان. اینکه آدمهای معتقد به واکسن نرمالند و بقیه حتما یه مشکلی دارن، نگاه سوگیرانه‌ایه.
  • دچارِ فیش‌نگار
  • ببینید

    1/برای ما هم حفظ فردیت مهم است هم حفظ اجتماع و احترام به آن؛

    2/ واکسیناسیون عمومی علیه کرونا یک اقدام برای تامین امنیت عمومی دربرابر این بیماری است.

    3/یکی از دلایل ادامه دار شدن کرونا و جهش آن در کشورهای فقیر اینه که آن کشورها نتوانسته اند واکسن تهیه کنند یا به طور عمومی واکسیناسیون را برقرار کنند

    4/حمایت از واکسن هراسان مثل حمایت از فردی است که در کشتی دارد زیر پای خودش را سوراخ میکند.

    پاسخ:
    در محل بحث متفاوتیم.
    یک بحث این است که به چه دلایلی باید واکسن زد. شما می گویید باید واکسن زد برای امنیت عمومی و حمایت اجتماعی، من هم با شما کاملا هم رای ام.

    اما بحث من اینجاست: در تبیین علت روانشناختی برای کسانی که واکسن نمی زنند، بسنده کردن به جنسیت و فقر و تحصیلات و بیماری های سایکولوژیکال، نگاه دقیقی نیست. مشکل من نگاه تبعیض گونه ی علم به انسانه. اینکه همیشه زنان و آدمهای فقیر و بی سواد، مسئله دارن. اما کسی نمی پردازه به اینکه چرا اینها مسئله دارن. ممکنه یک زن به خاطر نگرانی برای فرزند آوری واکسن نزنه. صرف اینکه "زنان واکسن نمی زنند و نامطلوبند" غیر انسانیست
  • دچارِ فیش‌نگار
  • به نکته جالبی اشاره کردین

    پاسخ:
    سلامت باشید، ارادتمند

    سلام.

    منم با نظر شما موافقم، همیشه یک پای پژوهش های ما مخصوصاً در این زمینه ها می لنگه.

    در عین حال که شخصاً واکسن زده ام و معتقدم به یک تصمیم اجتماعی با پشتوانه عقلی و علمی باید احترام گذاشت. اما بر این باورم که در بخش های اساسی این قضیه داریم در زمین بیگانگان بازی می کنم و مطمئنم که این واقعیت یک روزی بر ملا می شود.

    نگاهتون به این مسئله قابل تحسینه.

    پاسخ:
    سلام
    خیلی ممنون، نظر لطف شماست
    و بله دقیقا من هم نظرم با شما

    جیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییغ :)))

    این پست حالم رو به شدت خوب کرد

    از اون جهت که دوتا از بلاگرهای مذهبی رو دیدم که قبول کردن واکسن رو. آخیش. :))

    مرسی از شما

     

     

    میگما... ماا قراره برای دانشگاهمون یه نشریه با موضوع تاثیر کرونا بر سلامت روان کار کنیم (انشالله) بعد یه قسمتی هم میخوایم درمورد واکسن و بحث احساسات مردم نسبت به واکسن باشه. بی‌اعتمادی یا اعتماد یا هرچی

    به نظرتون آیا میتونیم با ذکر منبع و اسم شما از پاره‌ای از یافته‌هاتون استفاده کنیم؟ :") 

    مچکر

    پاسخ:
    من قبول کرده بودم واکسن رو از خیلی پیش ها :))) 

    بله بله، ذکر منبع و اسم هم نمیخواد چون هنوز چاپ نشده کار. همینطوری مقالاتی که خوندم و مطالبی که نوشتم رو برات ارسال می کنم.
    بهم ایمیل بزن :)
  • دچارِ فیش‌نگار
  • @میخک

    ما قبول کردیم واکسن رو؟ ما خودمون واکسن رو ساختیم!! از نظر ما شهید فخری زاده مذهبی حساب میشه نه یه مشت تریبون دار بی ریشه که خودشون رو مذهبی جا زده اند و از ما مذهبی تر شده اند....

    https://fiish.blog.ir/post/1353

    پاسخ:
    بله بله دقیقا :)

    جیییییییغ سپاس :)) خیلی لطف میکنید.

    راستش من که ایمیلتون رو ندارم ولی تو این کامنت ایمیلم رو گذاشتم. خیلی خیلی مچکر :`)

     

     

    @فیش‌نگار

    خدا خیرتون بده! بحث سر واکسن اونقدر فرسایشی شده بود برام که دیگه کلا بیخیال شده بودم. یکی میاد میگه یا فایزر میزنم یا هیچی. یا مثلا به واکسن‌هایی که دولت ایران میزنه اعتماد ندارم. یکی هم از اونور میگه هرکی واکسن بزنه زامبی میشه و حتی واکسن برکت هم در جهت توطئه‌ی غربه و اصلا واکسن توهین به اسلامه و اینا :/

    پاسخ:
    باشه عزیزم
  • دامنه | دارابی
  • سلام و عرض ادب

    بنده نیز مانند شما به تحقیق در چارچوب متدولوژی چندان علاقه ندارم، البته طرح تحقیق اگر خشک و دست‌وپاگیر نباشد نظم پژوهش را رقم می‌زند. پست ارزنده‌ای بود. بنده هم سه نوبت واکسن را مشتاقانه و به احترام علم و کمک به کنترل این ویروس مرموز، زدم؛ آن‌هم به پاس دانشمندان ایران، برکت را.

    پاسخ:
    سلام و ادب
    بله همانطور که اشاره فرمودید متدولوژی علمی گاهی می تواند مانع کشف حقیقت باشد.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی